PDA

View Full Version : Att resa under "falskt" namn?

Gunnel
17-03-04, 14:30
Vet någon hur pass vanligt det var att resa under annat namn i slutet av 1800-talet? Kollades pass och andra dokument t.ex. vid inchekning på hotell?
Det är min unga herr Furstenborg som spökar fortfarande. Då jag nu fått veta att hans oä. son föddes den 2.10.1883, har jag bl.a. kollat ankomna resande i gamla tidningar (Husis, Morgonbladet).
Då unga apotekare Furstenborg, född i Stockholm, enligt tiden för sonen nedkomst måste ha rört sig i Helsingfors mitten december 1882 - början januari 1883, har jag kollat dessa månader speciellt noggrannt. Någon apot. Furstenborg har jag inte hittat, däremot en handlare Furst från Stockholm! Kan det vara fråga om samma person? Vid denna tidpunkt var herr Furstenborg antagligen redan förlovad med en viss frk. Hamberg, men kanske ville han ännu "leva runt" ett tag före ingången av sitt äktenskap.
Skulle vara roligt att höra era synpunkter på saken.

mvh
Gunnel

Gita Wiklund
30-03-04, 22:18
Hej Gunnel,

Jag måste säga att jag gillar ditt sätt att tänka!
Tyvärr har jag inte något svar på din fråga, men kanske någon forskare inom historieämnet skulle kunna svara på det. Du skulle kanske kunna försöka få kontakt med någon på historiska institutionen på Helsingfors universitet, bara skicka en fråga per mail och hoppas på svar?

http://www.helsinki.fi/historia/svenska/personal.html

Jag tycker själv att det skulle vara intressant att veta om man behövde visa pass på hotellen vid den tiden, och varifrån hämtade tidningarna uppgifterna om resande?

Hälsningar,
Gita

Gunnel
31-03-04, 16:12
Tack Gita för ditt svar!

Verkligen roligt att NÅGON svarade. Trodde redan att min fråga varit för "känslig" då ingen kommenterade. Detta är ju ingenting att sticka under stol med, tycker jag; oäkta barn har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Dessutom ser jag det här som ett intressant detektivarbete, ingenting annat. Som Gita undrar; det är en massa saker som man funderar över i dag, just t.ex. på vilket sätt tidningarna blev informerade om de resande, behövdes legitimation osv. , antecknades "vanliga dödliga" någonstans då de s.a.s " kom till stan", eller bara borgare och prästerskap? Frågorna är många....

Gunnel

Gita Wiklund
31-03-04, 19:29
Hej igen Gunnel,

Jag skulle ha svarat tidigare, men ville vänta och se om någon hade ett riktigt svar att ge dig. Jag önskar att fler i denna gemenskap hade intresse för sådana här frågeställningar. Det är ju sådana frågor som leder forskningen framåt.

vårhälsningar,
Gita :cool:

sanell
31-03-04, 23:22
Hej Gunnel

Roliga funderingar du har. Och mycket intressanta dessutom.
Det var inte alls ovanligt att man på den tiden reste "inkognito" som det hette.
Högt uppsatta människor och kungligheter gjorde det ofta.
Vår egen prins Bertil reste under namnet Mr Adrian. Ett namn som han även använde när han tävlade i bilsport eftersom han av hovet var förbjuden att tävla.

Jag har själv haft den stora äran att lära känna denna mycket sympatiska prins och fått mig till livs en hel del vådliga historier.

De är inte ett dugg sämre eller bättre än vi andra "dödliga".

Jag kan svårligen tänka mig att identitetskontrollen på dåtidens hotel eller andra institutioner var av samma kaliber som idag utan förmodligen var det "cash is king" som utrycket lyder idag, dvs kontanta pengar talar sitt eget språk.

Barn födda utanför äktenskapet finns att finna genom alla tider och i de flesta familjer och släkter. I min egen familj finns det i varje generation så långt tillbaka som jag kan se, ett eller flera sådana barn och efter att ha studerat några andra släkter så är det inte annorlunda där.
Jag väljer med avsikt att använda "födda utom äktenskapet" eftersom det inte finns något sådant som "oäkta barn". Både mina far och morföräldrar som mina egna föräldrar har bankat i oss barn och jag i min tur mina barn detta synsätt.

Må väl

Peter

Gunnel
01-04-04, 10:01
Tack Gita och Peter!

Peter har så rätt i att det är fel att tala om oäkta barn. Förr var det kanske vanligare att benämna dessa barn som oäkta då hela begreppet tyvärr alltid hade en prägel av skam och skandal. Kanske ännu vanligare här i Finland än i Sverige?
Jag fick själv en "ny kusin" för tio år sedan; mycket roligt och givande! Oftast är det ju i samband med gamla människors frånfälle som nya släktingar dyker upp.

Och jag tänker inte ge upp mitt sökande - det är ju det som är det roliga, forskandet, sökandet, små pusselbitar här och där....

Det är soligt men kallt här i Sjundeå
Hälsningar Gunnel

sune
01-04-04, 21:44
Originally posted by sanell

Jag väljer med avsikt att använda "födda utom äktenskapet" eftersom det inte finns något sådant som "oäkta barn". ..

Hej alla

"oäkta" betydde faktiskt förr i världen exakt det samma som "född utom äktenskapet" det hade inget med "äkthet" att göra. leden -äkta är den samma som finns i ordet äktenskap.

Rent semantiskt är "oäkta" inte nedsättande. En notering i kommunionsboken om att ett barn är oäkta betyder bara att det är fött utom äktenskapet, ingenting annat.

Sedan är det en annan sak att sexuella förbindelser utanför äktenskapet var illa sedda. Här var det religionen och den dåtida kristna etiken som starkt spelade in. Och detta har sedan i sin tur naturligtvis lett till att "oäkta" uppfattas som nedsättande. Men egentligen är då också "född utom äktenskapet" lika nedsättande.

(Inom adeln användes ju uttrycket "bastard", vilket ursprungligen också torde ha varit ett konstaterande.)

Frågan om äkta/oäkta kunde också ha en viss juridisk betydelse. Det var väl inte ovanligt att den biologiske fadern till en pigas oäkta barn var hennes husbonde. Om han erkände sitt snedsprång, vilket var mycket ovanligt, så minskade han samtidigt de äkta barnens arvslotter. Det är skäl att minnas att äktenskap var mycket en fråga om att förena jordegendomar och "reallokera" kapital. De var mycket mera juridik och förmögenhetsrätt och mycket mindre romantik än vi vanligtvis föreställer oss.

Det kunde säkert också ha en viss juridisk betydelse att noteringen "lägrad före äktenskapet" kunde skrivas in för hustrun i kommunionsboken. Det öppnade i alla fall möjligheten att det första barnet som föddes i äktenskapet åtminstone i teorin kunde ha en anna biologisk far än den officielle.

Jag tror att man i dylika frågor var rätt pragmatiska, åtminstone på landsbygden, oberoende av vad prästen tyckte. Det var ju alla fall rätt vanligt med utomäktenskapliga födslar.

Sune